Новый взгляд на историю географии через призму глобализации


Автор: Ахамер Г. - подписаться на статьи автора
Журнал: Век глобализации. Выпуск №2(38)/2021 - подписаться на статьи журнала

DOI: https://doi.org/10.30884/vglob/2021.02.03

Ахамер Гилберт, д. т. н., Университет Граца, сотрудник Австрийского агентства по охране окружающей среды more

Эта статья объясняет, почему подлинно трансдисциплинарная наука человеческой географии является главным инструментом для объяснения глобализации и глобалистики. Общий подход человеческой географии означает, во-первых, восприятие реальности такой, какая она есть, во-вторых, выбор соответствующей научной методологии. В ходе краткого описания исторического генезиса этих наук и парадигмальных сдвигов, с которыми они столкнулись, рассматриваются концепции из таких совокупных дисциплин, как история, экономика и география. В данной статье представлены четыре основных тезиса: 1) ценности создаются посредством оценки; 2) уровень развития возрастает вместе с ответственностью; 3) накопление материальных ценностей рассматривается как расходование средств на достижение нематериальных ценностей; 4) пространственные отношения взаимосвязаны с социальными отношениями. Таким образом, «социокультурная география» должна внести свой вклад в любую учебную программу глобалистики. Диалог и дискурс между мировоззрениями – это важнейший, свободный от идеологии подход к пониманию глобализации. В отличие от других научных статей, посвященных «фактам», эта статья посвящена перспективам. Автор стремится обобщить несколько характерных подходов к пониманию глобализации из области социокультурной географии.

Ключевые слова: глобалистика, глобальная эволюция, география человека, глобализация, глобалистика, глобальные изменения, социальная и культурная география, ценности, мультипарадигматика, трансдисциплинарность, учебная программа. 

 A New Perspective on the History of Geography Through the Lens of Globalization

Gilbert Ahamer. Graz University

This article explains why the genuinely transdisciplinary science of human geography is a prime portal for explaining globalisation and globalistics. The generic approach of human geography means to first perceive reality as it is and only secondly select an appropriate scientific methodology. Concepts from aggregate disciplines such as history, economics, and geography are considered during a short description of the historical genesis of these sciences and the paradigmatic shifts they have encountered. This article presents four main theses: (1) values are created by appreciation; (2) development is growing jointly with responsibility; (3) accumulation of material values is seen as expenditure to achieve non-material values; and (4) spatial relations are interrelated with social relations. Thus, ‘Social and Cultural Geography’ should contribute to any curriculum of ‘Global Studies’ or ‘Globalistics’. Dialogue and discourse between worldviews is the essential, ideology-free approach for understanding globalisation. Unlike other scientific articles focusing on ‘facts’, this article focuses on perspectives. Thus, it explains multi-perspectivity and a multi-paradigmatic approach.

Keywords: globalistics, global evolution, human geography, globalisation, Global Studies, global change, social and cultural geography, values, multiparadigmatic, transdisciplinary, curriculum.


Литература/References

Agnew J., Livingstone D. N., Rogers A. Human Geography: An Essential Anthology. Oxford : Blackwell, 1996.

Ahamer G. Imposing A Dialogue Helps to Minimize a Potential “Clash of Cultures” // “The Challenge of the EU Enlargement” / ed. by M. Tschandl. Graz : Leykam, 2005. Pp. 35–63.

Ahamer G. Im Spiegelkabinett Unterschiedlicher Entwicklungsvorstellungen // Journal für Entwicklungspolitik (JEP) [Austrian Journal of Development Studies]. 2008. No. 24(3). Pp. 56–76.

Ahamer G. Human Geography Trains Diverse Perspectives on Global Development // Multicultural Education & Technology Journal. 2012. No. 6(4). Pp. 312–333. DOI: 10.1108/17504971211279554.

Ahamer G. Game, not Fight: Change Climate Change! // Simulation and Gaming – An International Journal. 2013a. No. 44(2–3). Pp. 272–301. DOI: 10.1177/1046878112470541.

Ahamer G. Multiple Cultures of Doing Geography Facilitate Global Studies // Multicultural Education and Technologies Journal. 2013b. No. 7(2/3). Pp. 228–250. DOI: 10.1108/17504971311328099.

Ahamer G. Can We Synthesise Different Development Theories? // Submission to Social Evolution & History. Moscow, 2020а.

Ahamer G., Jekel T. Make a Change by Exchanging Views // “Cases on Transnational Learning and Technologically Enabled Environments” / ed. by S. Mukerji, P. Tripathi. New York : IGI Global, Hershey, 2010. Pp. 1–30. DOI: 10.4018/978-1-61520-749-7.ch001.

Ahamer G., Kumpfmüller K. Education and Literature for Development in Responsibility – Partnership Hedges Globalization // Handbook of Research on Transnational Higher Education Management / ed. by S. Mukerji, P. Tripathi. New York : IGI Global Publishers. 2013. Vol. II(27). Pp. 526–584.

Ahamer G., Mayer J. Forward Looking: Structural Change and Institutions in Highest-income Countries and Globally // Campus-Wide Information Systems. 2013. Vol. 30(5). Pp. 386–403. DOI: 10.1108/CWIS-08-2013-0034.

Ahamer G., Schrei C. Exercise ‘Technology Assessment’ Through a Gaming Procedure // The Journal of Design Research. 2006. Vol. 5(2). Pp. 224–252. DOI: 10.1504/JDR.2006.011364.

Avaaz. We Have Reached 20 Millions [Электронный ресурс] : Mailing by the Developmental NGO Avaaz. 2013. March 24. URL: http://www.avaaz.org/de/stories_of_us_hub/?bDFxAbb&v=23300.

Berger P., Huntington S. Many Globalisations. Cultural Diversity in the Contemporary World. New York : Oxford University Press, 2002.

Blij de H. J., Muller P. O. Geography Realms, Regions and Concepts. New York : Wiley & Sons, 2000.

Castells M. End of Millennium – The Information Age: Economy, Society and Culture. Vol. III. Cambridge : Blackwell, 1998.

Christaller W. Die zentralen Orte in Süddeutschland [Central Places in Southern Germany]. Jena : Gustav Fischer, 1933.

Cools E., Evans C., Redmond J. A. Using Styles for More Effective Learning in Multicultural and E-learning Environments // Multicultural Education and Technologies Journal. 2009. No. 3(1). Pp. 5–16.

Crookall D. Peace, Violence, and Simulation/Gaming // Simulation & Gaming – An International Journal. 2013. No. 44(1). Pp. 7–26.

Diamond J. Collapse: How Societies Choose to Fail or Succeed. New York : Penguin, 2005.

Duraković E., Feigl B., Fischer B., Fleck C., Galler L.-M., Heinrich J., Kulmer K., Kurzweil B., Scholze M., Sperl R.; Unterköfler R.; Matzenberger J.; Remele K.; Ahamer G. Dialogic Global Studies for Multicultural Technology Assessment // Multicultural Education and Technologies Journal (METJ). 2012. No. 6(4). Pp. 261–286. DOI: 10.1108/17504971211279527.

Fischer K., Hödl G. Perspectives on Development Studies: A Short Introduction // Jour-nal für Entwicklungspolitik. 2009. No. 23(2). Pp. 4–11.

Gebhardt H., Glaser R., Radtke U., Reuber P., Vött A. (Hrsg.) Geographie: Physische Geographie und Humangeographie. Heidelberg : Spektrum Akademischer Verlag, 2008.

Giddens A. Sociology. 7th еd. Cambridge : Polity, 2013.

Grimm J. Ergebnisse der Glücksforschung und was Regionen davon lernen können : SERI Background Papers. 2006. No. 10 (Juli). URL: http://seri.at/wp-content/uploads/2009/08/SERI-BP101.pdf.

Gruben G. Die Tempel der Griechen [The Temples of the Greek]. Hirmer, Munich, 1986.

Haggett P. The Geographer’s Art. Oxford : Blackwell, 1990.

Haggett P. Geography – A Global Synthesis. Harlow : Pearson Education, 2001.

Hartshorne R. The Nature of Geography. Lancaster, PA : Association of American Geographers, 1939.

Herod A. Geographies of Globalization: A Critical Introduction. Cambridge : Wiley-Blackwell, 2009.

Hinterberger F., Behrens A. Dematerialisierung schafft Wohlstand, Glocalist Review. 2004. No. 46 (October). Hofstede G. Dimensions of National Cultures. 2010. URL: http://www.geerthofstede.nl/culture/dimensions-of-national-cultures.aspx.

Hopper P. Understanding Cultural Globalization. Cambridge, UK : Polity, 2007.

Knox P. L., Marston S. A. Human Geography: Places and Regions in Global Context. Upper Saddle River, NJ : Pearson, 2008.

Küstenmacher M., Haberer T., Küstenmacher W. T. 2010. Gott 9.0. Gütersloh [Электронный ресурс]. URL: www.gott90.de/.

Küstenmacher M., Haberer T., Küstenmacher W. T. 2012. God 9.0. Where Christianity could Grow Spiritually. Gütersloh : Gütersloher Verlagshaus.

Mangina E., Mowlds F. Sino-Irish Teaching Dynamics Through Learning Styles’ Awareness // Multicultural Education and Technologies Journal. 2007. No. 1(4). Pp. 222–237.

Monod J. Le hasard et la Nécessité. Éditions du Seuil, Paris, 1970. [German translation: Zufall und Notwendigkeit, Piper Verlag, München 1971.]

Osterhammel J., Petersson N. Geschichte der Globalisierung: Dimensionen, Prozesse, Epochen. München : Beck, 2007.

Rao P. E-learning in India: The Role of National Culture and Strategic Implications // Multicultural Education and Technologies Journal. 2011. No. 5(2). Pp. 129–150.

Raskin P. et al. The Great Transition. Stockholm Environment Institute, 2002. URL: http://www.sei.se.

Rauch H. Das Prinzip der Herausforderung. Frankfurt a/M. : P. Lang, 1985.

Rauch H. Outline for a “European Democratic Citizen Service” (EDC) – A Five-sector Crisis Training for all Young Europeans // International Journal of Foresight and Innovation Policy. 2017. Vol. 12(1–3). Pp. 69–80. DOI: 10.1504/IJFIP.2017.085819.

Rauch H. For a ‘Europe of Cultural Regions’ // International Journal of Foresight and Innovation Policy. 2018. Vol. 13(3–4). Pp. 211–222. DOI: 10.1504/IJFIP.2018.097079.

Raza A. Kausar A. R., Paul D. The Social Democratization of Knowledge: Some Critical Reflections on E-learning // Multicultural Education and Technologies Journal. 2007. No. 1(1). Pp. 64–74.

Rediscovering Geography Committee. 1997. Rediscovering Geography – New Relevance for Science and Society. National Research Council, National Academy Press, Washington, D.C. URL: http://www.nap.edu/catalog.php?record_id=4913.

Schumpeter J. A. Capitalism, Socialism and Democracy. New York : Harper, 1975.

Tibi B. 2009. Euro-Islam: The Solution of a Civilisational Conflict. Primus, Darmstadt. URL: http://www.signandsight.com/features/1258.html/.

Vigentini L. Using Learning Technology in University Courses: Do Styles Matter? // Multicultural Education and Technologies Journal. 2009. No. 3(1). Pp. 17–32.

Wagner C. S., Roessner J. D., Bobb K., Klein J. T., Boyack K. W., Keyton J, Rafols I., Börner K. Approaches to Understanding and Measuring Interdisciplinary Scientific Research (IDR): A Review of the Literature // Journal of Informetrics. 2011. No. 5(1). Pp. 14–26.